لوازم و تجهیزات ایمنی, محافظ سر, مقالات

تاریخچه کلاه ایمنی

تاریخچه کلاه ایمنی

تحقیق در مورد کلاه ایمنی

شاید یه روزهایی با خودتون فکر کرده باشید که اصلا تاریخچه کلاه ایمنی از کجا به وجود آمده؟ اولین بار به ذهن چه کسی رسیده؟

چه موقعیتی پیش آمده که کلاه ایمنی برای انسان ها یک نیاز شده؟ شاید هم الان که دارید این مقاله رو می خونید محصلی هستید که به دنبال تحقیق در مورد کلاه ایمنی می باشید.

خیالتان راحت باشد چون ما اینجا هستیم تا برای شما ایده ساخت این کلاه ها و چگونگی شکل گرفتن و کم کم به شکل امروزی درآمدن آنها را برایتان توضیح دهیم.

در ایتدا لازمه بدانید که اولین کلاه ایمنی تاریخ توسط سربازان سومری قبل از میلاد مسیح استفاده می شده که عملا اون ها رو با نام کلاه خود می شناسیم.

سربازان در آن زمان برای محافظت از سرشان و جلوگیری از ضربه گرز و شمشیر یا تیر از کلاه خود استفاده می کردند.

نحوه پیدایش کلاه ایمنی

در ایران هم قدمت و تاریخچه کلاه ایمنی به زمان تمدن ایلامی ها(بر اساس کلاه خود هایی که در استان لرستان یافت شده است) و دوره هخامنشیان بر می گردد. همچنین گفته شده که سربازان سواره نظام خشایار شاه هم کلاه هایی از جنس برنز به سر می کردند.

بعدا در جنگ جهانی یک ستوان ارتش ایالات متحده متوجه شد که خیلی از سرباز ها به دلیل استفاده از این کلاه خودهای جنگی جان

سالم به در می برند. و همین کلاه ها مانع ضربات تیر و سنگ و گلوله می شود. بعد از جنگ ایشان از ایده کلاه خود های جنگی استفاده کرد تا از  کارگران بخش صنعت و معدن محافظت کند.

مخترع کلاه ایمنی کیست؟

تا اینجا از تاریخچه کلاه ایمنی و نحوه پیدایش آن اطلاع پیدا کردیم. در این قسمت می خواهیم شما را با مخترع کلاه ایمنی آشنا کنیم.

آقای ادوارد بولارد اولین مخترع کلاه هستند که اولین کلاه ایمنی تجاری رو با استفاده از چرم و برزنت تولید کردند.

تحقیق در مورد کلاه ایمنی

این کلاه برای پوشش و محافظ سرکارگران معدن استفاده می شد که در آن زمان به کلاه سفت مشهور بود.

و در واقع یک انقلاب بزرگ در صنعت محصولات ایمنی (safety-product industry) به وجود آورد.

در واقع بعد از این اختراع بود که محل های کار دارای شاخص های ایمنی و قوانین خاص و تعهدات کارفرمایان در برابر کارگران شد که معادن در آمریکا از اولین آن ها بودند.

آقای ادوارد که از کلاه خود جنگی الهام گرفته بود رفته رفته فهمید که این کلاه ها خیلی مناسب برای کارگران معدن نیست چون هم

حجم زیادی داشتند، هم هزینه ساخت بالایی داشتند و هم بزرگ بودند و جلوی حرکت و مسیر را در زیرزمین می گرفتند.

سال ها بعد نوه آقای بولارد به نام ولز که راه پدر بزرگش را پیش گرفته بود به فکر تولید یک کلاه ایمنی از جنس کرباس افتاد.

که می خواست این کلاه ایمنی پوششی از یک ماده ی لاک مانند دارا باشد تا استحکام و دوام بالاتری داشته باشد. سپس یک سیستم تعلیق برای این کلاه طراحی کرد که نیروی وارده روی سر را تقسیم کند.

بعد به این کلاه  لبه چرمی اضافه کرد و آن را به رنگ مشکی درآورد تا چرک و کثیفی معدن روی آن دیده نشود. سپس استفاده از این کلاه را بین کارگران جا انداخت.

و در آخر هم یک کلاه ایمنی برای نیروی دریایی تولید کرد تا کارگران آن بخش هم بتوانند از ایمنی بیشتر بهره ببرند.

تاریخچه کلاه ایمنی

پس از آن که لفظ کلاه ایمنی (safety headgear) فراگیر شد، کارگران هم شروع به پوشیدن آن کردند. و از بعد از این اختراع موفق، جناب ولز یک مدل جدیدتر از این کلاه را اختراع کرد.

این کلاه توانایی حمل لامپ های کاربیدی روی آن را دارا بود و بدین ترتیب کمک شایانی به کارگران معادن کرد تا راه خود را به

آسانی در تونل های زیر زمین پیدا کنند. پس از آن نیز یک کلاه از جنس باکالیت (Bakelite) تولید کرد که از انواع اولین پلاستیک های تولیدی بود.

مخترع کلاه ایمنی

آیا پوشیدن کلاه ایمنی در ابتدا در محل کار اجباری است؟

لازم است بدانید که در ابتدا پوشیدن این کلاه ها اجباری نبوده است و معدنچیان و کارگران با انگیزه شخصی این وسایل رو تهییه می کردند.

اما ۱۰ سال بعد از پروژه سد هوور برای اولین بار کارفرمایان کارگران را ملزم به استفاده از کلاه های ایمنی کردند. دستور این کار را هم

سرمهندس این پروژه آقای جوزف استراوس که در مورد سقوط میخ پرچ ها در هنگام چکش کاری تیرک های ارتباط دهنده با فلز گداخته نگران بود، داد.

کلاه ایمنی از چه موادی ساخته شده است

آقای ولز طی بازدید از این پروژه عمرانی که در آن از کلاه های ایمنی ساخت او استفاده می شد یک مشکل ایمنی دیگه شناسایی کرد.

او فهمید که که فولاد استفاده شده در ساخت پل در این پروژه باید ابتدا سندبلاست شده و زنگار از آن گرفته شود و بعدا نصب شود.

این فرآیند گرد و خاک هایی خطرناک تولید می کرد که هنگام تنفس برای ریه ها خطرناک بود و بولز برای آن راه حلی پیدا کرد.

او استفاده از یک لباس با کلاه ایمنی نقاب دار و دارای جریان هوای کمپرس شده به منظور تامین هوای تنفسی از نقطه ای بدون گرد و خاک را پیشنهاد کرد که هنوز هم انواع جدید آن استفاده می شود.

و در آخر شرکت او توانست در سال ۱۹۵۲ اولین کلاه ایمنی ترموپلاستیک را تولید کند و در دهه ۱۹۶۰ شروع به تبدیل این تجهیزات ایمنی به کلاه ایمنی از جنس پلی اتیلن کرد که استحکام، انعطاف و سبکی مناسبی دارد.

کلاه ایمنی از چه موادی ساخته شده است؟

یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و آن این است که کلاه های ایمنی یا کلاه های سفت را تاکنون از فولاد، آلومینیوم و فایبرگلاس ساخته اند ولی تمامی کلاه های ایمنی ساخته شده از ابتدای قرن ۲۱ تا کنون از پلاستیک ساخته می شوند.

و در آخر در دهه ۱۹۷۰ کنگره ایالات متحده آمریکا لایحه سلامت و امنیت شغلی را تصویب کرد. که به موجب آن سلامت و امنیت شغلی اجرا شد و بسیاری از شغل ها ملزم به استفاده از کلاه ایمنی شدند.

امروزه کلاه های ایمنی انواع متفاوتی دارند. کلاه های مهندسی،کلاه ایمنی کاترپیلار و غیره که هر کدام کاربرد خاص خود را در صنعت دارند.

در واقع دنیای صنعتی و پرخطر امروزه استفاده از انواع کلاه ایمنی را مدیون جناب آقای ادوارد بولارد می باشد که اولین کلاه های ایمنی را اختراع کردند و به دنبال آن چرخه تولید این محصول روز به روز پیشرفت کرد.

در آخر مجموعه ایمن صنعت از اینکه تا پایان مقاله تاریخچه کلاه ایمنی با ما همراه بودید از شما کمال تشکر را دارا می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *